28 Şubat 2008

ssh bağlantısını garantiye almak

ssh çoğu Linux kullanıcısı için vazgeçilmez araçlardan biri.
Bağlanacağımız PC/server yan taraftaki sistem odasında da olsa, Güney
Afrika'da da olsa açıyoruz ssh ile bir oturum, işimizi yapıp çıkıyoruz.
Uzaktaki makinalara Linux'un 10 kaplan gücündeki konsolu ile
yaptıramayacağımız iş yok "gibi". "Gibi" diyorum çünkü ender de olsa
bazen fiziksel olarak makinanın başında olmamız gerekiyor. Özellikle ağ
ayarları ile uğraşıyorsak. Yanlış bir komut her şeyi mahvedebilir. Dün
akşam böyle hassas bir konu ile uğraşırken ağ ayarlarımı kaybetme
korkusuyla komutları elim titreyerek girdim. Uzak bilgisayardaki
/etc/network/interfaces dosyasını mıncıklarken, route komutu ile
boğuşurken hattı kopartmamak için ayrı bir dikkat harcadım.
Firewall+proxy olarak çalışan makinaya ayrı bir frame relay bağlantısı
yapmak zaten yeterince boğucuydu. Sonra özgürlüğümü geri almak için
şöyle yaptım: Çalışan ve uzaktan bağlanılabilen ayarları geri yükleyecek
bir script yaptım. Bunu da yer yer saat başı, duruma göre aklıma
geldikçe 30-40 dk. ileriye alarak crontab'a attım. Böylece eğer bir
yanlışlık olursa en fazla 40-45dk. içinde tekrar bağlanabilmeyi
garantiye almış oldum. Hem arada bir çay molası vermek için de bahanem
olurdu. Hakikaten işe yaradığını da söylemeliyim çünkü aldığım gazla bir
sefer bağlantıyı kopardım. Panik yapmadan saatime baktım, bekledim ve
zamanı geldiğinde bağlanıp işe devam ettim. İşi garantiye almak güzel de
script'in arada fark etmeden cron'dan çalışması ve yaptığım ayarları
bozması ve benim bunu geç anlamam işin cilvesi ne yazık ki... ;)

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Demek ki neymiş; akıllı sistem yöneticisinin ve Linuxcunun elinden bir şey kaçmazmış :)

Aytekin Aygün dedi ki...

Sanırım tecrübe ile gelişen bir olay.... ;) Tecrübe = Hatalardan ders almak.